środa, 8 stycznia 2014

Zastava 1100 1:43 DeAgostini/IST



     Zastava 1100, zwana także Zastavą 101, produkowana była na licencji Fiata, jako rozwinięcie modelu 128. Zasadniczą zmianą odróżniającą jugosłowiańskie auto od włoskiego pierwowzoru była bryła nadwozia. Zastava  posiadała pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback, podczas gdy Fiat 128 był czterodrzwiowym sedanem. Produkcję Zastavy 1100 rozpoczęto 15 października 1971 roku. Pierwotnie  samochód wyposażony był w benzynowy silnik o pojemności 1,1l sprzężony z cztero-, a później pięciobiegową skrzynią przekładniową.  Prędkość maksymalna wynosiła 135 km/h, a średnie spalanie sięgało 9,6l. Nieco później do gamy silników wprowadzono jednostkę o pojemności 1,3l.   
 

Ciekawostką jest, iż model ten w latach 1973 – 1983 produkowany był także w Polsce w zakładach FSO na Żeraniu. Modele produkowane w  FSO nosiły oznaczenie 1100P. Łącznie w Polsce zmontowano 54 541 egzemplarzy. Stanowiło to jednak nikły procent ogólnego poziomu produkcji, który do jej zakończenia w 2008 roku wyniósł ponad 1 mln sztuk. Zastava 1100 jako produkt eksportowy spotykany był niemal we wszystkich krajach europejskich oraz Afryce.  




Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza