Volvo serii 340 to samochód,
którego historia wcale nie rozpoczyna się w Szwecji. Samochód ten powstał
bowiem jako następca holenderskiego Dafa 66. Projekt Daf 77 – bo tak nazywał
się prototyp Volvo 340, nie miał jednak szans powodzenia bez większego partnera
produkcyjnego. Holendrzy prowadzili więc rozmowy m.in. z szefostwem Audi, BMW
oraz szwedzkim Volvo, które początkowo w ogóle nie przejawiało zainteresowania
dziwacznym samochodem, jakim był ów Daf 77.
Ostatecznie jednak to właśnie Szwedzi
podjęli się współpracy z holenderską marką, której owocem był zaprezentowany w
roku 1975 najmniejszy w ofercie Volvo, samochód oznaczony symbolem 343.
Samochód początkowo oferowany był z automatyczną skrzynią biegów, co skutecznie
obniżało wyniki sprzedaży. Dopiero, gdy do oferty trafiła także przekładnie
manualna słupki znacznie wzrosły. Komfort jazdy oraz poczucie bezpieczeństwa,
na które od lat stawiał szwedzki producent przysporzyło dużej liczby klientów
serii 340. Również prostota konstrukcji oraz bezawaryjność nie pozostawała bez
znaczenia. Minusem i jednocześnie bolączką trzysta czterdziestek była szybko
postępująca korozja. Volvo 340 nie imponowało osiągami ani urodą, mimo to
produkowano je przez szesnaście lat, aż do roku 1991. W tym czasie fabrykę opuściło ponad 1,1 mln
egzemplarzy. Model, który znalazł się w moich zbiorach to oczywiście niedawne
wydawnictwo serii KAP. Biorąc pod uwagę jakość złożenia oraz wykończenia
modelu, z pewnością to jeden z najlepiej wykonanych w serii. Warto zwrócić
uwagę na chromowane wykończenia okien oraz reflektorów. Ładnie odwzorowano
felgi oraz bryłę nadwozia. Również klosze lamp tylnych prezentują się bardzo
okazale.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz