czwartek, 31 lipca 2014

Volvo 343 DL 1:43 DeAgostini/IST



Volvo serii 340 to samochód, którego historia wcale nie rozpoczyna się w Szwecji. Samochód ten powstał bowiem jako następca holenderskiego Dafa 66. Projekt Daf 77 – bo tak nazywał się prototyp Volvo 340, nie miał jednak szans powodzenia bez większego partnera produkcyjnego. Holendrzy prowadzili więc rozmowy m.in. z szefostwem Audi, BMW oraz szwedzkim Volvo, które początkowo w ogóle nie przejawiało zainteresowania dziwacznym samochodem, jakim był ów Daf 77. 

Ostatecznie jednak to właśnie Szwedzi podjęli się współpracy z holenderską marką, której owocem był zaprezentowany w roku 1975 najmniejszy w ofercie Volvo, samochód oznaczony symbolem 343. Samochód początkowo oferowany był z automatyczną skrzynią biegów, co skutecznie obniżało wyniki sprzedaży. Dopiero, gdy do oferty trafiła także przekładnie manualna słupki znacznie wzrosły. Komfort jazdy oraz poczucie bezpieczeństwa, na które od lat stawiał szwedzki producent przysporzyło dużej liczby klientów serii 340. Również prostota konstrukcji oraz bezawaryjność nie pozostawała bez znaczenia. Minusem i jednocześnie bolączką trzysta czterdziestek była szybko postępująca korozja. Volvo 340 nie imponowało osiągami ani urodą, mimo to produkowano je przez szesnaście lat, aż do roku 1991.  W tym czasie fabrykę opuściło ponad 1,1 mln egzemplarzy. Model, który znalazł się w moich zbiorach to oczywiście niedawne wydawnictwo serii KAP. Biorąc pod uwagę jakość złożenia oraz wykończenia modelu, z pewnością to jeden z najlepiej wykonanych w serii. Warto zwrócić uwagę na chromowane wykończenia okien oraz reflektorów. Ładnie odwzorowano felgi oraz bryłę nadwozia. Również klosze lamp tylnych prezentują się bardzo okazale. 


Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza