sobota, 14 września 2019

Tatra Phoenix Euro 6 8x8 1:43 IXO

Czeski producent samochodów ciężarowych Tatra wrósł w krajobraz Europy Środkowej tak mocno, że trudno sobie wyobrazić, że mógłby zniknąć z europejskich dróg. Jak każdy producent wywodzący się z dawnego Bloku Wschodniego, tak i Tatra zmuszona była dostosować się do nowych realiów wolnego, kapitalistycznego rynku. Zadanie było trudne, ponieważ od lat zdominowany był on przez zachodnie marki. Te z kolei upatrywały w Europie środkowo-wschodniej ogromny, niezagospodarowany obszar, który zamierzały w mniej, lub bardziej agresywny sposób opanować.


Niestety, niemal całkowicie im się to udało. Z europejskiej mapy producentów samochodów ciężarowych zniknęła większość znanych marek. Niektóre opierały się dłużej, inne - zwłaszcza polskie - w wyniku politycznych nacisków, dzikiej prywatyzacji i niejasnych do dziś koneksji, odpadły w przedbiegach. 

Tatra, jako jedyny środkowoeuropejski producent samochodów ciężarowych wytrzymał zachodnią zawieruchę. Nie obyło się oczywiście bez perturbacji wszelakiej maści spychających Tatrę na skraj przepaści. Czechom udało się jednak zachować zarówno markę, jak i renomę. Przełomowym dla czeskiego producenta był rok 2011, kiedy to oficjalnie zadebiutowała Tatra Phoenix. Nazwa modelu idealnie wprost wpasowała się w sytuację. Phoenix, niczym mityczny ptak odradzający się z popiołów, wyciągnął Tatrę z okresu stagnacji oraz rozmytej wizji przyszłości. 

Czesi projektując Phoenixa postawili na ścisłą współpracę z holenderskim DAFem. Nie trudno rozpoznać charakterystyczną kabinę, pod którą pracuje holenderski silnik dieslowski Paccar MX. W zależności od wersji ta sześciocylindrowa, rzędowa jednostka napędowa, posiada moc od 360 do 510KM. Niemal wszystkie podzespoły pochodzą od DAFa. Wyjątek stanowi tutaj podwozie oraz pomocnicza skrzynia biegów. W tym przypadku Czesi nie zrezygnowali ze swojego sztandarowego, sprawdzonego produktu, jakim jest niezależne zawieszenie wszystkich osi i rury nośnej. Sztywna rura nośna stanowiąca główny element podwozia Tatry Phoenix zdecydowanie upraszcza konstrukcję, umożliwia zastosowanie szeregu zabudów, a co najważniejsze, zmniejsza masę pojazdu. Dzięki temu rozwiązaniu Tatra doskonale radzi sobie w trudnym terenie.  

Odchylana kabina kierowcy wykonana jest całkowicie z metalu. W standardzie przewidziano kabinę krótką, tzw. dzienną. Na zamówienie możliwa jest zabudowa kabiny nocnej z dwiema leżankami oraz dodatkowym wyposażeniem. 

Długo się przyglądałem w sieci modelom Tatry Phoenix nim postanowiłem zamówić egzemplarz dla siebie. Moją decyzję przypieczętował fakt, iż modele te powoli zaczynają znikać ze sklepów internetowych, stając się coraz trudniej dostępnymi. Producentem modelu jest chińska IXO, pod której szyldem na rynek trafiły dwie wersje kolorystyczne. Pierwsza z nich posiadała kabinę w kolorze kremowym, druga jasno zielonym. Zielona wydała mi się bardziej atrakcyjna. Warto jednak nadmienić, iż dostępne były (być może są jeszcze gdzieniegdzie) inne wersje kolorystyczne wyprodukowane przez IXO dla czeskiej FOXToys. W ofercie FOXToys znalazły się modeliki z czerwoną i niebieską szoferką, oraz cały w kolorze żółtym. Szczerze mówiąc najchętniej przygarnąłbym niebieską, ale… nie wiem skąd cena, która wielokrotnie przewyższa standardowy model IXO. Nie było by w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż poza schematem malowania modele niczym się od siebie nie różnią. Skupmy się jednak na prezentowanej miniaturze.

Model tatry Phoenix z IXO to miniatura zaskakująca. Zaskakuje przede wszystkim świetnym poziomem odwzorowania i montażu. Model złożony jest starannie i czysto. Zwraca uwagę dobrze nałożony lakier, który podkreśla przetłoczenia oraz linie podziału blach. Wnętrze kabiny również odwzorowano bardzo starannie z naciskiem na kształt nowoczesnego kokpitu i koła kierownicy. Do pełni szczęścia brakuje jedynie kalkomanii zegarów. Pod ciężką, całkowicie stalową skrzynią ładunkową znajduje się genialnie odwzorowane podwozie. Mnogość detali z pewnością zatrzyma wzrok nie jednego kolekcjonera na dłużej. Bardzo ładnie odwzorowano także felgi, klosze reflektorów oraz wycieraczki szyb przednich, które wykonano z plastiku. 

W moim osobistym odczuciu Tatra Phoenix z IXO nie ma słabych punktów. Gdybym próbował znaleźć je na siłę, to jedynym elementem, którego mógłbym się uczepić jest faktura czarnego wlotu powietrza w dolnej partii pasa przedniego. Mógłby być staranniej odwzorowany. Nie jest to jednak element, który w jakimkolwiek stopniu pogarsza mój odbiór modelu. Gwoli podsumowania powiem jedynie, że chciałbym, aby każdy model zaskakiwał mnie w takim stopniu jak opisywana Tatra. Tego życzyłbym sobie i wszystkim kolekcjonerom modeli samochodów. Zapraszam do galerii i samodzielnej oceny Tatry Phoenix z IXO.  


















15 komentarzy:

  1. doskonały model tej Tatra, uwielbiam funkcjonalność pudełka, szkoda, że kabina nie jest składana, kolor jest tym, co pozostawia trochę miejsca na bezpieczny zakup, ale są inne kolory bardziej atrakcyjne dla mojego smaku

    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W IXO dostępny był jeszcze tylko w kolorze kremowym. Niebieskie, bordowe i żółte były dostępne w FoxToys, niestety są potwornie drogie. Nie wiem dlaczego, bo to te same modele.

      Pozdrawiam;)

      Usuń
  2. Cuantos detalles!!, una belleza de camion.

    Saludos

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gracias Mariano, también creo que el modelo es muy efectivo. Live se ve aún mejor que las imágenes.

      Saludos!

      Usuń
  3. Espectacular Tatra Szymon, me gustan mucho sus variados detalles. Mi preferido: el tubo de escape tras la cabina y la rueda auxiliar que se eleva junto a la caja.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Así es, los detalles en este modelo son geniales. También me gustan los elementos que mencionaste;) Todavía me gusta el interior de la cabina.

      Abrazos!

      Usuń
  4. Dzięki za wyróżnienie !
    Swego czasu na Youtube oglądałem filmy z tą ciężarówką w roli głównej. Model świetny, szkoda tylko, że auta nie można zobaczyć na żywo na naszych ulicach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paweł miło Cię widzieć:) Szkoda, to prawda. Z przyjemnością przyjrzałbym się jej z bliska:) ciekaw ile egzemplarzy porusza się po naszych ulicach:)

      Pozdrawiam

      Usuń
  5. Desearía mucho ver nuevos automóviles Tatra por las calles... Eran muy avanzados!

    Conozco esta miniatura desde hace un tiempo y la deseo, para mí los IXO de caja negra son todos modelos muy buenos, yo tengo varios incluyendo un camión. Y aunque son más caros que los coches yo creo que son muy buena compra.

    Por otra parte, conduje algunos DAF de 510 CVS en versión tractora y me gustaba bastante por su comodidad y sencillez de manejo. Seguro que el Tatra heredó esas virtudes.

    No le puedo poner ninguna objeción a tu modelo, tan solo me queda admirarlo!

    Saludos y gracias por mostrarlo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hola Antonio, me alegra que te guste este modelo. También vi esta miniatura durante mucho tiempo antes de comprarla. Sin embargo, no me arrepiento, porque es uno de los modelos más bonitos que conozco.

      Saludos!

      Usuń
  6. Za ciężarówkami raczej nie przepadam, to już na pewno wiesz, ale ten model naprawdę mi się podoba. Przyjemnie się na niego patrzy. Widać też wysoką jakość wykonania.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Piotrze. Cieszę się, że podoba Ci się ten model. Jest naprawdę porządnie zrobiony. IXO ostatnio coraz bardziej mnie zaskakuje:)

      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Witaj Szymonie!

    Model robi ogromne wrażenie i tak jak napisałeś - jest praktycznie bezbłędny!

    Gratuluje!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie widziałem nigdy na zywo tego modelu, ale na zdjęciach robi ogromne wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Miło przeczytać coś dobrego na temat ixo na tym blogu :D

    Model wygląda naprawdę fajnie, zgadzam się z Twoim opisem.

    OdpowiedzUsuń