sobota, 16 listopada 2019

Tatra 813 Kolos 1:43 IXO

Tatra 813 Kolos to jeden z najbardziej rozpoznawalnych pojazdów produkowanych w byłej Czechosłowacji. Starsi czytelnicy zapewne pamiętają je w roli holowników i ciągników balastowych używanych przez wszelakiej maści przedsiębiorstwa do transportu ciężkiego sprzętu. Bardziej zagłębieni w temacie wiedzą, że Tatra 813 była jednym z podstawowych pojazdów transportowych armii byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej. 


Samochód produkowany był nieprzerwanie od 1967 do 1982, chociaż jego historia sięga znacznie wcześniej. Pierwszy prototyp zbudowano w 1960 roku. Większość podzespołów pochodziła z Tatry 138. Samochód posiadał napęd 4x4, jednak projektanci doszli do wniosku, iż należy poszerzyć założenia projektowe. W ten sposób wyewoluowała modułowa Tatra 813 z napędem 8x8. 

Modułowa konstrukcja Tatry 813 oparta była na centralnej sztywnej rurze nośnej, która umożliwiała całkowicie niezależne zawieszenie wszystkich osi. Zaletą takiego układu było m.in. całkowite odciążenie nadwozia samochodu oraz możliwość dowolnej konfiguracji ilości osi. Klienci mogli więc bez większego problemu wybierać pomiędzy wersjami dwu-, trzy- i czteroosiowymi.  Istotny był również fakt, że rozstaw osi również mógł być regulowany według życzenia klienta. Tatra 813 posiadała zupełnie nową kabinę, która w przeciwieństwie do wszystkich poprzednich modeli, zabudowana była nad silnikiem. Nowością w zawieszeniu było zastosowanie pojedynczych, centralnie pompowanych opon. 

Jednostkę napędową nowej Tatry stanowił dwunastocylindrowy, dieslowski silnik w układzie V, który w wersji wojskowej przystosowany był do pracy na wielu typach paliwa. Pisałem o tym przy okazji wpisu o Tatrze 148, w której podobnie jak w modelu 813, w zależności od dostępności zastosować można było benzynę, olej napędowy, naftę, a nawet paliwo lotnicze. 

Tatra 813 znalazła szerokie zastosowanie zarówno w służbach mundurowych, jak i cywilnych. Jak wspomniałem na początku wpisu, samochód upodobały sobie przedsiębiorstwa, których specyfikacja wymagała możliwości transportu sprzętu ciężkiego. Walory terenowe Tatry 813 umożliwiały dowożenie takiego sprzętu nawet w trudnodostępne miejsca. Na uwagę zasługuje także fakt, iż wiele pojazdów zdemilitaryzowanych do dziś dnia czynnie bierze udział w ekstremalnych, terenowych zawodach sportowych.

Model Tatry 813 trafił do mnie przez szczęśliwy zbieg okoliczności i czujność Piotrka z Kolekcja 1/43, który wypatrzył go na jednej z forumowych akcji zakupowych. Szybka decyzja i zaangażowanie Piotrka zaowocowały tym, iż dzisiaj mogę Wam zaprezentować tę miniaturę.

Producentem modelu Tatry 813 Kolos jest IXO. Jak bardzo nierówna jest to firma, zapewne wie już większość czytelników Muzeum 1:43. Po tak wspaniałych miniaturkach, jak opisywana niedawno Tatra Phoenix czy Ifa W50, oczekiwałem modelu na równie dobrym, jeśli nie lepszym poziomie. 

Niestety, już po pierwszych oględzinach nie trudno było oprzeć się wrażeniu, że mam do czynienia z modelem na poziomie zachodnich serii gazetowych. Modelik zmontowany jest czysto i dość starannie, co przemawia na jego korzyść. Niestety łukowato wygięte podwozie powoduje, iż szoferka „leci” w jedną stronę, a skrzynia ładunkowa w drugą, przez to model wygląda po prostu krzywo. Zdjęcia modeli publikowane przez kolekcjonerów w sieci sugerują, że kłopot z krzywym podwoziem dotyczy całej serii produkcyjnej. Kolejnym mankamentem Tatry 813 Kolos w wydaniu IXO są wycieraczki szyb przednich, które odlano wraz z szybą. Niedosytu dostarczają także bardzo przeciętne, byle jak zamontowane, opony. Do zalet modelu z pewnością zaliczyć możemy ładnie odwzorowaną bryłę szoferki. Lakier pokrywający kabinę dobrze podkreśla linie podziału oraz szczeliny. Nieźle również prezentuje się wnętrze pojazdu. Na tym niestety koniec. 

Patrząc na Tatrę 813 wyprodukowaną przez IXO, nie mogę oprzeć się wrażeniu, że mam do czynienia z modelem, który jest pozostałością po urwanej w połowie, atlasowskiej serii pojazdów NVA. Swego czasu, zwłaszcza na niemieckich forach, pojawiały się przecieki, sugerujące, że dokładnie taki model miał pojawić się w kolejnym numerze NVA Fahrzeuge. Czyżby seria zeszła z rynku już po wyprodukowaniu Tatry 813? Jeśli tak, producent musiał jakoś uratować sytuację, a nic nie zadziałoby lepiej niż zapakowanie gotowych miniatur w gablotki i rzuceniu ich na rynek, prawda? Poziom modelu może to sugerować, ale oczywiście są to jedynie moje przypuszczenia. 

Podsumowując powiem jedynie, iż uczucia towarzyszące pojawieniu się modelu Tatry 813 Kolos w mojej kolekcji dalekie są od euforii. Model jest bardzo przeciętny i szczerze mówiąc czekam na ruch ze strony Start Scale Models, które ostatnimi czasy zasypuje rynek coraz ciekawszymi modelami. Kto wie, może kiedyś pod ich szyldem pojawi się także Tatra 813? 












22 komentarze:

  1. Witam co do IXO z jakością jest różnie choć ostatnio na byłem u nich 4 ciągniki siodłowe i wszystko było super .Wracając do Tatry powiedzmy se szczerze mowa o modelu za około 200 zł ,jeśli wypuści to SSM to cena koło 400 na bank , Premium Classixxs też ponad 300 co do jakości u nich to była ale kiedyś tak samo loteria ,na koniec Tatra 148 Shuco straż kupiona za 250 ,model nowy piękny aż tu patrzę po obu stronach brak przednich migaczy , myślę se obadam w necie, fakt wszystkie takie więc ok .Tylko jest jedno ale ja osobiście Tatry 148 bez przednich migaczy nigdy nie widziałem być może trafiały się jakieś wersję ? Bo jak można wytłumaczyć że taka firma jak Shuco robi taki błąd ?


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciągniki siodłowe IXO są mocno uproszczone, fakt ładnie zrobione, ale w ich przypadku nie da się już zmniejszyć ilości detali. Szczerze, wolałby wydać 400 zł na model, który zadowala mnie w pełni, niż 200 na model tylko dlatego, że nie ma innego odpowiednika na rynku.
      Błędy w Schuco nie powinny Cię dziwić, słyną z takich pomyłek, brakujących detali, źle odwzorowanych brył.. bardziej niż migaczami martwiłbym się w Tatrze z Schuco kształtem szoferki;)

      Pozdrawiam;)

      Usuń
    2. Z ciekawości porównałem z modelami z Premium Classixxs i szoferka jest ok ,powiem tylko że w Grudniu będą Tatry 148 i 138 z SSM z Premium Classixxs Tatry i Kamazy w tej chwili są już Tatra 148 z SCHUCO straż bez migaczy ale mimo wszystko model ładny ,jest też Tatra 138 plandeka też SCHUCO

      Usuń
    3. Forma Premiu Classixxs i Schuco to ten sam model:) Schuco było właścicielem, lub bardzo blisko współpracowało z PC. Zobacz, że wszystkie formy dawnego Premium Classixxs pojawiają sie teraz w Schuco. Nie powinieneś ich porównywać. Czekam na Tatry z SSM;)

      Usuń
    4. Fajnie że można pogadać i wymienić się spostrzeżeniami być może ja nie zwracam tak bardzo uwagi do wnętrza bo w tej skali nie ma na co ,mam trochę SSM i Premium Classixxs i naprawdę nie widzę sensu żeby przepłacać za SSM ,druga sprawa to może być tak że jakieś producent czasem zaskoczy nas i warto dołożyć ale to rzadkość ,trzecia sprawa SSM na naszym rynku traci pozycję za sprawą cen i także jakości , nawet w sklepach internetowych mało gdzie jest jak to powiedział pewien właściciel, SSM nie biorę bo nie ma reklamacji ale ok szanuje pana zdanie u mnie jest tak SSM z tym że stare wydania chyba że coś za mała kasę kupione to i nowe, Premium Classixxs,czasem IXO czy SCHUCO innych firm nie uznaje no chyba że modele polskie wiadomo dlaczego ,na koniec w każdej firmie są lepsze i gorsze modele tak jak i wadliwe tylko jedno ale ile ma producent ile sprzedawca ?jakie są różnice cen między sklepami itp ,jeśli dany model zalega długo i jego cena spada z 340 do 150 to jesteśmy robieni w konia ?Można narzekać na ciągniki ixo tyle że ja je kupuje po 100 zł nowe i stawiam na półkę i robią nie gorsze wrażenie niż te inne ,cena ok do jakości a nie tak że ciągnik Liaza kosztuje 270 zł bez jaj za 270 zł to ja pokaże Merca 1/18 i będzie śmiech na sali,kończąc SSM, Premium Classixxs,SCHUCO czy nawet ixo to główni gracze inni się nie liczą wszystko jest kwestią ceny a także jakości modeli od wad po szczegóły , pozdrawiam

      Usuń
    5. Nic dodać, nic ująć;)

      Usuń
    6. A więc jednak... Jako miłośnik Tatr zwróciłem ostatnio baczniejszą uwagę na Tatry 138 od Schuco. Patrząc na ich zdjęcia miałem dziwne wrażenie, że kształt kabiny chyba nie do końca jest zgodny z oryginałem. Miałem wrażenie, źe okna w drzwiach są za wysokie a dach jest zbyt obły. Czytając Waszą korespondencję coraz bardziej utwierdza mnie to w przekonaniu, że coś jest z nią nie tak. Model Tatry 138 skrzynia jest ładny, w fajnych kolorach, tylko co z tego skoro kształt kabiny ma nie zgodny z rzeczywistością.

      FINISTER, po raz kolejny dzięki za wpis na blogu, który i tym razem okazał się pomocny w dokonaniu wyboru. Zgadzam się tu z Tobą. Chyba lepiej poczekać na odpowiedź SSM. Może doczekamy się Tatry 813 bo mnie osobiście takie wykonanie modelu nie do końca satysfakcjonuje i tym razem, mimo źe to Tatra, to sobie ją odpuszczę.
      Pozdrawiam.
      Karol

      Usuń
    7. Tak Karolu, Tatry z Premium Classixxs i Schuco mają dość dziwnie poprowadzoną linię dachu, przez co model wygląda trochę jak z kreskówki. Niby Tatra, a jednak nie. Na pewno nadrabiają one poziomem detali oraz samym wykonaniem. Przyznam, że mimo widocznych wad żurawia widziałbym u siebie;)

      Cieszę się, że moje wpisy bywają przydatne. Rośnie liczba tych oczekujących na Tatrę z SSM - będzie lipa, jak się okaże, że wcale się nie pojawi;)

      Pozdrawiam;)

      Usuń
  2. Es un excelente IXO de caja negra (mayor calidad entonces) y que no tenía ni idea de que hubiese sido replicado. Pensaba que se dedicaban sobre todo a modelos occidentales y dejaban los orientales a IST. Sea como sea me gusta mucho y debe ser enorme, yo la verdad es que no le veo errores pero es cierto que no conozco el modelo real.

    Saludos y enhorabuena por tenerlo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sabes, el modelo no es malo, creo que solo teníamos expectativas más altas. Lo peor es el chasis de plástico, que está torcido. Es por eso que todo el modelo se ve sesgado.

      Abrazo!

      Usuń
  3. Myślałem, że tylko Stary będą sie powielać :) Dobrze, że jeszcze ja nie mam tego modelu! :D Tak naprawdę jednak, fajnie ogladać takie modele :)
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czysty zbieg okoliczności, pewnie dlatego, że moja Tatra przyjechała do mnie dzięki Piotrowi i obaj chcieliśmy sie nimi pochwalić;)

      Pozdrawiam;)

      Usuń
  4. Realmente es un excelente modelo, impresionantemente detallado.
    Felicitaciones.

    Saludos!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Mariano, cieszę się, że model Ci się podoba;)

      Pozdrawiam;)

      Usuń
  5. Myślę, że nie ma za bardzo na co narzekać. Mnie cieszy fakt, iż w ogóle takowy model się ukazał i możliwe stało się jego nabycie. Czy SSM podejmie się w przyszłości produkcji Tatry 813? Myślę, że tak, wystarczy popatrzeć na to co pokazali w temacie wariacji ponadgabarytowych ciężarówek typu ZiŁ-135 czy ZiŁ E-167. A jeśli się tak stanie, podmienimy sobie wyroby jednej chińskiej wytwórni IXO, na wyroby drugiej chińskiej wytwórni SSM (sygnowanej co prawda domyślnym logiem dwugłowego orła;) i będziemy zadowoleni ;-P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przecież nikt nie narzeka, obiektywnie zarzucam modelikowi wady, które rzucają się w oczy;) A tak serio, też bardzo mnie cieszy, że jest i że dzięki Tobie trafił do mojego zbioru;)

      Pozdrawiam;)

      Usuń
  6. No le veo la parte torcida o inclinada; puede que sea porque no has subido una foto de frente o una desde atrás. A mi me gusta mucho, tal como lo veo, este Tatra Kolos.
    Y si es que los errores son groseros, tendrás que ser paciente y aguardar al modelo de Start Scale Models. Mientras disfruta este querido amigo Szymon.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Hola Juan, mirando desde un lado, puedes ver que tanto la parte trasera como la delantera del auto se caen. Este no es un defecto drástico, pero me llamó la atención. Lo haré, esperaré hasta que los rusos publiquen su versión de este Tatra;)

      Abrazos :)

      Usuń
  7. Fajna ta Tatra. ;)
    Chciałbym to widzieć w dzisiejszych czasach jak przychodzisz do dealera i wśród opcji wybierasz ilość osi, od dwóch do czterech :D

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To byłoby ciekawe;) sądzę, że w Rosji jest to jeszcze możliwe i to nawet w przypadku samochodów... prawie osobowych - Petrowich'ach czy Burlakach;)

      Pozdrawiam;)

      Usuń
  8. Ciekawy model. Jak się przyjrzeć, to widać skrzywienie, o którym mówisz. Myślę, że model nie jest jednak taki zły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może sam jestem już "skrzywiony" i dopatruję się wad, które innym nie sprawiają problemu;)

      Usuń