środa, 25 grudnia 2013

Tatra 603 1:43 CSK DeAgostini/IST



     Historia pięknej, czechosłowackiej Tatry 603 zaczyna się około 1952 roku kiedy to Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG) podjęła decyzję, iż po zakończeniu produkcji modelu T 600 zakłady Tatry produkować będą jedynie samochody ciężarowe. Luksusowe limuzyny dla rządu oraz dygnitarzy importowane miały być z ZSRR. Nie wszyscy jednak projektanci zakładów Tatry zgodzili się z taką decyzją i pod pozorem opracowywania planów nowego, trzyosiowego autobusu T 400 pracowali również nad samochodem osobowym zwanym enigmatycznie Valuta. Tymczasem zapowiadane dostawy luksusowych samochodów z ZSRR opóźniały się znacznie, a czarę goryczy przelewała jakość wysyłanych do Czechosłowacji pojazdów. Rząd zdecydował więc w 1953 roku, iż zezwoli projektantom Tatry na prace nad nowym samochodem osobowym. 



      W 1954 roku konstruktor Zdeněk Kovář pokazał pierwszą makietę samochodu oznaczonego symbolem 603. Duże, przestronne auto napędzane miało być pierwotnie silnikiem o pojemności 3,5 litra jednak z powodu braku odpowiedniej jednostki postanowiono „tymczasowo” zastąpić ją nieco mniejszym, 2,5 litrowym motorem. W 1955 roku po szeregu badań w tunelach aerodynamicznych zatwierdzono nadwozie i wóz skierowano do produkcji.
   Pierwsze serie produkcyjne oznaczone symbolem 603-1 łatwo odróżnić od późniejszych dzięki charakterystycznej, szklanej obudowie skrywającej trzy duże reflektory przednie. W modelu 603-2 zastąpiono je czterema kloszami umieszczonymi w chromowanej, eliptycznej ramce.
     W założeniu Tatra 603 miała być samochodem produkowanym dla urzędników i dygnitarzy wysokiego szczebla. Jedynie garstka samochodów trafić miała w prywatne ręce. Czeski samochód znacznie wyprzedzał swoich radzieckich konkurentów przede wszystkim jakością wykonania oraz nietuzinkową stylistyką co zdecydowanie wpłynęło na popyt. Wóz eksportowano do wszystkich krajów Europy Środkowej i Wschodniej, kilka egzemplarzy trafiło także do Chin oraz na Kubę. Podobno do dziś dnia w posiadaniu byłego kubańskiego przywódcy Fidela Castro pozostaje biała Tatra 603. Produkcję Tatry 603 zakończono w 1974 roku zastępując go nowym modelem T 613. 













1 komentarz: