czwartek, 26 grudnia 2013

Gaz 13 Czajka 1:43 CCCP DeAgostini/IST



    Gaz 13 Czajka w czasach Związku Radzieckiego był wyznacznikiem pozycji społecznej. Podróżujący Czajkami niemal zawsze byli dygnitarzami państwowymi średniego szczebla. Najwyżsi i najważniejsi wożeni byli limuzynami Ziła, a dla niższych przewidziano Wołgi. Produkowane przez ćwierć wieku auto zadziwiało wygodą oraz wyposażeniem, na które składały się elektrycznie opuszczane szyby, trzy rzędy siedzeń, automatyczna skrzynia biegów ze specjalnym defiladowym nadbiegiem oraz potężny benzynowy silnik o pojemności 5,5 litra. Warto zaznaczyć, że był to w owych czasach jedyny samochód w całym bloku wschodnim posiadający takie wyposażenie. 
 


     Gaz 13 Czajka z racji „państwowego” przeznaczenia produkowany był w kolorze czarnym. Poza podstawową wersją nadwoziową zmontowano też krótką serię kabrioletów oraz samochodów kombi, które służyć miały jako rządowe karetki. W latach 1956 – 1981 z fabryki wyjechało łącznie 3179 Gazów 13. Samochody te często po zakończeniu swojej „państwowej” funkcji trafiały w ręce taksówkarzy lub do pałaców ślubów. Nieliczne egzemplarze rządowych karetek zakończyły służbę jako karawany. Kilka egzemplarzy Czajki, z racji doskonałego zawieszenia zapewniającego stabilną i wygodną jazdę, przebudowano na potrzeby filmu montując na specjalnych podstawach kamery telewizyjne. 





2 komentarze:

  1. Breznhev Chaika and other Soviet Prime Ministers.
    Beautiful, and steeped in history.
    Hugs!

    OdpowiedzUsuń
  2. Hello, Juanh. You're right, Czajka is the most beautiful car produced in the Soviet Union.

    Hugs!

    OdpowiedzUsuń