sobota, 28 grudnia 2013

Zastava Yugo 45 1:43 YU DeAgostini/IST



     Yugo 45 znane także, jako Yugo Koral lub Zastava 102, zaprojektowany został na podzespołach Fiata 127 w 1978 roku. Samochód napędzany silnikiem o pojemności 0,9 l pochodzącym ze wspomnianego Fiata, otrzymał zupełnie nowe nadwozie i miał zastąpić wycofywany z produkcji model Zastava 750. 28 października 1980 roku rozpoczęto produkcję seryjną Yugo 45. W 1984 roku pod maskę wozu trafił nieco większy silnik o pojemności 1,1 litra. Rok później rozpoczęto eksport samochodu do Stanów Zjednoczonych, gdzie jak się później okazało niewielkie jugosłowiańskie auto odniosło spory sukces. Przez sześć kolejnych lat, do roku 1991, wyeksportowano do USA aż 145 511 egzemplarzy wyposażonych m.in. w klimatyzację oraz automatyczną skrzynię biegów. 



     Prócz rynku amerykańskiego mały Yugo trafił niemalże do wszystkich krajów europejskich. We Włoszech oferowano go jako  Innocenti Koral. Ciekawostką jest, iż ten mały samochodzik spotkać możemy dziś pod wieloma nazwami. Producent wielokrotnie je zmieniał, tak więc Yugo 45, 55, 60, Zastawa 102, Zastava Jugo (początkowo pisane przez J) czy Yugo Tempo, Ciao i Koral to ciągle ten sam samochód.  Zastavę Yugo produkowano do 11 listopada 2008 roku. Łącznie z fabryki w Kragujevacu wyjechało 794 428 egzemplarzy. 





Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza