poniedziałek, 21 kwietnia 2014

FSO Warszawa M20 1:43 DeAgostini/IST


W 1946 roku w Centralnym Urzędzie Planowania powstała komisja mająca za zadanie przygotowanie podstaw do budowy polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Bardzo szybko prace komisji zaowocowały podpisaniem umowy licencyjnej z włoskim Fiatem, na mocy której produkowany miał być w Polsce model 1100. Już w 1948 rozpoczęto budowę fabryki mającej produkować licencyjne Fiaty. Niestety decyzją Józefa Stalina, który współpracę socjalistycznej Polski z kapitalistycznymi Włochami uważał za wysoce niestosowną, pracę nad budową fabryki zatrzymano. 

W ramach bratniej współpracy, która kosztowała stronę Polską blisko 400 mln ówczesnych złotych, przekazano nam plany radzieckiego samochodu osobowego Gaz 20 Pobieda. Chcąc nie chcąc pierwsza Warszawa, bo takie nadano imię nowemu „polskiemu” pojazdowi, zjechała z taśmy produkcyjnej 6 listopada 1951 roku. Do roku 1956 samochody produkowane były z części dostarczanych ze Związku Radzieckiego. Dopiero po tej dacie zaczęto wóz montować w całości z części polskich. Mimo dość optymistycznych założeń, iż poziom produkcji rocznej sięgnie 25 tysięcy sztuk, w roku 1955 wyprodukowano zaledwie jedną piątą zakładanej liczby. Warszawa M20 napędzana była dolnozaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 2120 cm3 i mocy 50 KM, pozwalający na rozpędzenie pojazdu do ok. 100 km/h.  




Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza